التخطي إلى المحتوى الرئيسي

انا شاب عمري ٣٨ سنة،




انا شاب عمري ٣٨ سنة، مفيش حاجة غلط او بمعني أصح حرام الا و عملتها. بدون اي استثناء.
و هسيبلكم الموضوع مفتوح للأسف.
 اتعرفت علي شلة كده في تانية كلية اتحولت بعدها من ابن ناس كل الناس تحب تعرفه لشخص كل الدفعه بتقلق منه و بتحذر بعض منه.
 بدأت القصة بالهروب من المحاضرات و ناخد عربية صاحبنا و نقعد نشرب سجاير و نعاكس بنات.. بس معاكسة رذلة.
بعدها السجاير بقت حشيش… بقيت بشرب كل المخدرات و مش هقول اساميهم .
 مبقاش معايا فلوس و قولت لامي اني مزنوق عشان كذا كورس و ادتني حتتين دهب عندها و كنت بصرفهم علي الزنا و الشرب ! و مفيش ادني احساس بالذنب.
 طبعا انقطعت عن الصلاة تماما لان واحد من الشلة قالي ازاي هتتقبلك صلاة ، ده انت بتعمل عمايل كفار يابني !!
 ووقفتها لاني كنت غرقان في عك ما يعلم بيه الا ربنا ..
ابويا لاحظ شقلبة الحال اللي بقيت فيها و غِلب يتكلم معايا بالشدة واللين و الضرب و الحبس و منع الفلوس بس كنت كل مرة بخرج و اوقات كتير كنت بسيبلهم البيت وولا بيهمني حد .. و امي كانت بتجري تدور عليا في الشوارع هي و أبويا…
انحرفت اكتر و اتفصلت من الكلية و اهل المنطقة بقوا مسميني الحشاش !!
ابويا ما استحملش اتجلط و مات ..
 مات بسببي.
كنت مغيب ساعتها و كان كل خوفي اني اروح المقابر .. قالولي ادخل احضر الغُسل قولتلهم لأ… خدوا حد نضيف..انا منفعش
امي حلفت لازم اغسل ابويا. انا ابنه الوحيد..
 دخلت و انا بترعش كإن انا اللي هدخل القبر ، في كل لحظة كنت بفتكر متعتي و انا بزني و انا بجاهر بالمعصية وسط صحابي. فلوس اهلي اللي ضاعت علي حشيش و مخدرات و شُرب و علي وسط رقاصات و في اماكن مشبوهه !!
اغمي عليا و عرفت اني فضلت كده شوية و افتكروا ان فيا حاجة… كلهم فاكرين اني متأثر بوفاة والدي و انا متأثر بآخرتي السودا من عمايلي الاسود…
 كانوا بيجرجروني عشان احضر الدفنة. صوت عياطي كان جايب كل المقابر لدرجة ان قرايبي قالولي كده غلط… احترم الموتي….
 حفرت اللحد معاهم بإيدي…دخلت ابويا القبر بإيدي … مسكت جسمه اللي لسه دافي و دفنت راسي في حضنه و قولتله و عزة جلال الله ما هرجع للي كنت فيه تاني..
طلعت من المقابر مسنود علي ولاد عمي، رجلي فضلت مش حاسس بيها لليوم اللي بعده، مكسوف اقوم اتوضي و اصلي ! مكسوف افرد السجادة…. نزلت المسجد اللي جنبنا و حشرت نفسي بين اللي بيصلوا الفجر عشان مكسوف حد يقول ايه اللي جاب الحشاش بيت ربنا..
الامام كان صاحب ابويا الله يرحمه خدني بالحضن و طمني…
قولتله انا وحش اوي، انا عاصي و كنت لسه هحكيله
قالي مش عايز اعرف… بدال نويت التوبة انسي اللي فات….
قولتله بالسهولة دي؟؟ يعني ربنا ممكن يتقبلني تاني بعد كل اللي هببته ؟؟؟
قالي “  قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ”
من اليوم ده و انا منظر دفنة ابويا ما بيفارقش خيالي… روحت مقرأة و ختمت القرآن كله و حفظته بالتجويد… بقيت مؤذن المسجد … بقالي ٨ سنين مبفوتش صلاة جماعه…الا لو بموت.. و ساعتها كل المسجد بييجوا يطمنوا عليا…
بقي اسمي المؤذن بدال ما كان اسمي الحشاش…
ابويا بقي بيجيلي في الحلم وشه منور و بيقولي انه مبسوط مني  … ربنا كرمني من وسع في تجارة و بقيت فاتح بيوت ناس كتير من خير ربنا مش من فلوسي…
 اتجوزت ست قمة في الادب و الاخلاق… ربنا رزقني بولد سميته ساجد و اتمني من الله انه يكون ساجد …
بقيت بحاول آخد بايد الشباب اللي الدنيا لاهياهم زي ما كانت لاهياني…
اهدي لكل الشباب تجربتي
 رغم انها كانت في منتهي القسوة بس حولتني لانسان تاني خالص عمري ما كنت اتمني ابقي ربعه حتي..
ربنا رحمته واسعه فوق ما نتخيل ….
 متسمعش كلام حد يقولك استحاله ربنا هيسامحك .

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

دعت الله ان لا يلمسها الا زوجها فتحرش بها فبعد 11 عام تزوجها دون ان يعلم انها هي التى تحرش بها

يحكى فيقول ...انا شاب حاليا عندى ٢٩ سنه 👦 كان حصل معايا موقف زماان من حوالى ١١ سنه كان وقتها عندى ١٨ سنه وكنت ف يوم عيد وانا ف الوقت دا كنت فاشل وصايع وماليش كبير بكل معنى الكلام ده كنت شخص لا يليق بمسلم 👎 ايوا بتكلم جد انا كنت بتفق مع صحابي نخرج ف العيد ونتحرش بالبنات 👊  وحاجات كتير 👋  اوى بس يوم العيد كان مختلف خرجت مع ٢ من صحابي ✌  وبرضو عشان نتحرش كالعاده المهم ركبنا اتوبيس فانا لمحت بنت حلوه جدا  فدخلت وسط الناس عايز اوصلها باى طريقه عاوز المسها ومصر على كده المهم قدرت اوصل لها فعلا ومنكرش أنى لمست  جسمها بس بمجرد ما لمستها البنت كأنها اتكهربت 😳       وبصتلى حته بصه والله عمرى ماشوفت البصه دى ف حياتى تحسوها بصه انكسار. 😔  بصه واحده بتدعى عليا وخائفه تنطق عشان شكلها ادام الناس بصه بنت بتقول كان نفسي ميلمسنيش حد بصه خلتنى كرهت نفسي 😒 😔  المهم انا شوفتها كده بعدت عنها وحاولت احسسها أنى مقصدش عشان تخفى دموعها كان فى ست كبيره ف وشى فروحت ضحكت وبقولها ايه ياحجه احمد فين دا واحشنى اوى  ردت قالت ف البيت تعالى يلا لازم تيجى تشوفو ووقفت السواق ونزلنا كنت مستغرب اوووى وكنت خايف 😓

عجوز يلقن شاب درسا فى الاخلاق

العجوز الذى قال للشاب من حقنا جميعاً ان نرى جسم زوجتك !  كان احد الرجال الريفيين يستقل القطار وقبل ان يجلس الرجل الذى ناهز الستون من عمره لاحظ ان الكرسى الذى سيجلس عليه تم ادارته حتى اصبح مواجهاً للكرسى الذى امامه لم يلقى الرجل الريفى بالاً للأمر وقرر ان يجلس على الكرسى فى هذه الوضعيه بعد قليل جلس على الكرسى المقابل له رجل وامراه  وكان يبدو من هيئتهما وتصرفاتهما انهما زوجان فى شهر العسل ولكن الرجل لاحظ ان الزوجه الشابه ترتدى بنطلون ( استر تش ) قصير وبلوزه بحمالات تظهر اكتافها وجزأ من صدرها فما كان من الرجل الريفى الا ان مال بجسده الى الامام واضعاً راسه على كف يده ومتكأ على ركبته وموجهاً نظره بحده الى صدر الزوجه الشابه الامر الذى جعل الزوجه تستشيط غضباً وايضاً ما دفع زوجها الى ان ثار واحتد موجهاً خطابه الى الرجل الريفى قائلاً له : “احترم نفسك انت راجل كبير” فما كان من الرجل الريفى الا ان قال للزوج الشاب : “أنا مش هقولك إحترم انت نفسك وعيب تخلي مراتك تلبس بالشكل ده”  “إنت حر حتى انك تخليها تمشي من غير هدوم” “لكن هقولك أنت ملبسها كده عشان نشوفها ونتفرج عليها وآدينا بنتفرج عليها زعل

زوجتي لا تعمل حوار بين زوج وطبيب نفسي

المعالج : ماهي مشكلتك سيدي ؟  السيد : روتين وضغط العمل المعالج :ماهي وظيفتك سيدي ؟ الزوج : محاسب في بنك .. المعالج : ما هي وظيفة زوجتك ؟ الزوج : لا تعمل مجرد ربة منزل .. !! المعالج : من يوقظك ويوقظ ابنائك ويصنع الفطور لك ولهم في الصباح ؟ الزوج : زوجتي ﻷنها لا تعمل .. !! المعالج : متى تستيقظ زوجتك ومتى تستيقظ أنت صباحا ؟ الزوج : زوجتي في الساعة الخامسة صباحا وأنا في الساعه السابعة لأنها تعد الأطفال للمدارس وتعد لنا الفطور!!! المعالج : من يوصل أطفالك للمدرسة ؟ الزوج : زوجتي فهي لا تعمل .. !! المعالج : ماذا تفعل زوجتك بعد توصيل اﻷطفال للمدرسة ؟ وماذا تفعل أنت ?? الزوج : تعود وتعد الغداء وتغسل الملابس وتنظم البيت وتنتظر عوده الأبناء فهي بدون وظيفة و لا تعمل .. !! وانا أذهب لعملي حتى الثالثه بعد الظهر !!!! المعالج : في المساء حين عودتك من العمل ماذا تفعل سيدي ؟ وماذا تفعل زوجتك ؟؟ الزوج : آخذ قسطاً من الراحة بعد الغداء بعد يوم شاق من العمل .. وزوجتي : تستذكر مع الأبناء واجباتهم اليومية وتوقظني بعد ذلك لنشرب الشاي معا !!! المعالج : ماذا تفعل أنت بعد ذلك وماذا تفعل زوجتك في المساء ؟؟ الزو